ūüíęFeelGood Guide for balansert Energiūüíę

ÔĽŅFeelgood tiltak for din energi<3

Bevisstgj√łring

I perioder kan man kjenne at hverdagen er tung og energien er lav.

Det kan selvf√łlgelig omhandle d√•rlige s√łvnrutiner, eller problemer med √• sove nok, med det kan ogs√• v√¶re andre faktorer som kan v√¶re viktig¬†√•¬†bevisstgj√łre.

Hva, hvem eller hvorfor? Spiser du nok, eller riktig, drikker du nok vann, f√•r du nok frisk luft og aktiviteter ute? Eller trenger du √• velge bort mennesker som tapper deg for energi, trenger du √• sette grenser for deg selv. Hva med jobbsituasjon; Trives du p√• jobben, trives du med deg selv? Er det tiltak som b√łr igangsettes men som utsettes?

Hvilke tiltak kan du gj√łre for √• f√• flere av disse dagene

Du fortjener kun det beste for deg selv og livet. Omgi deg med mennesker som st√łtter deg og skygg unna de som ikke gj√łr det.

Tillat deg ogs√• litt mer time out og hvile. Lad opp med rolige gode opplevelser, meditasjon, h√łre p√• musikk, lese eller gj√łre ingenting.

Lag deg gode livsstilsrutiner som styrker hodet og kropp, fordi du er glad i deg selv.

Ernæring

Mange mangler energi av fysiologiske årsaker.

Har du sjekket jern-statusen? Kanskje trenger du B vitaminer, D vitamin, Magnesium eller en kur med en multi vitamin/mineral tilskudd en periode. 

Tilf√łr gode matkilder som holder blodsukker og insulin produksjonen jevnt som fullkornsprodukter, nok fiber og god fettkilder som for eksempel kaldpresset olivenolje,raps og/eller linfr√łolje over salat eller i smoothis.

Skygg unna i hverdagen sukker og næringsfattige karbohydratkilder som loff, fin ris, kaker, brus, snop m.m. som skaper kaos i blodsukker ditt.

Vitaminer, mineraler, urter 

Anbefalte kosttilskudd:

Oppkvikkende urtetilskudd som kan anbefales er blant annet Russisk rot (kvinner) og  Ginseng(menn)

I tillegg kan gr√łnn te som inneholder naturlig koffein¬† med styrkende antioksidanter i v√¶re god √• drikke i stedet for kaffe.

 Chili-te kan også virker stimulerende og oppkvikkende på kroppen

Oppskrifter

R√łdbete smoothie

Denne tilf√łrer fibre, vitaminer og mineraler og gir energi.

Ingredienser

Fremgangsmåte

Skrell og skj√¶r r√łdbeten i biter.‚Ä®Skrell bananen og appelsiner og skj√¶r i biter.‚Ä®Skrell ingef√¶r og riv p√• r√•kostjern.‚Ä®Hell eplejuice i en blender, deretter alle frukt- og gr√łnnsakbitene.‚Ä®

Kj√łr til en jevn og fin konsistens.‚Ä® Server smoothien umiddelbart.

√ėnsker du et fullverdig m√•ltid, kan du tilsette proteinpulver, feks. hampproteinpulver

R√łdbete-suppe

Denne suppen hvor ogs√• r√łdbete inng√•r vil tilf√łre deg mineraler,

spesielt jern, kalsium, magnesium og kalium. 

I tillegg er r√łdbeten rik p√• fiber, og har en gunstig effekt p√• blodets fettsammensetning.

R√łdbeten inneholder bare halvparten s√• mye¬†karbohydrater sammenlignet med poteten, og er derfor gunstig for balansert insulin og energi niv√•.¬†

 Ingredienser, 4 porsjoner

Fremgangsmåte

NB¬ęR√łdbet bedrer oksygenopptaket til musklene

R√łdbeten har i det siste blitt en popul√¶r r√•vare blant idrettsut√łver, spesielt i kondisjonskrevende grener. ¬†Saften fra r√łdbeter er nemlig rene vidundermiddelet for de som¬†√łnsker √• forbedre sine fysiske prestasjonsevner.

Årsaken ligger i stoffet nitrat, som man også finner i blant annet spinat, ruccola og fennikel.

R√łdbeter inneholder nitrat, som kroppen omdanner til nitrit. Stoffet p√•virker blod√•renes ytterste forgreninger, slik at det str√łmmer mer oksygen til musklene - og kan forbedre blant annet prestasjonsevnen n√•r du trener.

Trening

De fleste vet at trening og jevn aktivitet er veldokumentert i forhold til helse og forebygging av mange livsstilssykdommer.

Anbefalinger fra helsedirektoratet for √• ivareta en god helse og forebygge livsstilssykdommer er minimum 30 minutter daglig aktivitet eller 150 minutter totalt i l√łpet av uken med moderat intensitet, eller 75 minutter i l√łpet av uken med h√ły intensitet. En anbefalt og optimal kombinasjon er 30 minutter daglig moderat fysisk aktivitet kombinert med 75 minutters h√ły intensitet i l√łpet av uken.

Forskning viser ogs√• at styrketrening b√łr benyttes b√•de som forebygging og behandling av¬† sykdommer som;

MEN Viste du at;

Intensiv trening er meget effektiv, MEN blir trenings√łkten for lang vil kroppen gradvis begynne √• skille mer av det kraftige stresshormonet kortisol, og det er ikke √łnskelig. ¬†S√Ö har du ¬†lite energi pga mye stress¬† i kroppen, f√łler deg nedkj√łrt og sliten, b√łr du IKKE fokuserer p√• h√ły puls aktivitet.¬†Velg moderat til lav treningsintensitet som for eksempel raske g√•turer, sykkelturer moderat intensitet, yoga, sv√łmming og lignende.

Kom deg ut uansett v√¶r. 30 minutter frisk luft og bevegelse er glitrende diamanter for hjerneceller og hum√łr. Du angrer aldri!

Sett gjerne p√• yndlingsmusikken din i √łret. Det kan v√¶re utrolig livgivende og energiskapende og bidrar uansett til fart eller flyt I bevegelsene dine.

Glem like vell ikke styrketrening 2-3 g i uka.

 

Essensielle oljer

Se hva hjerneforskere har påvist ved bruk av Rosmarin; 

Nå har hjerneforskere fra Performance and Nutrition Research Centre på Northumbria University i Englandogså vist at hjernens prestasjonsevne blir forbedret når vi har en rosmarinoljekomponent i blodet.

Det er snakk om stoffet 1,8-cineol, som blir tatt opp i kroppen via nesa eller lungene ‚Äď alts√• n√•r vi puster inn oljene fra rosmarin.

Hvis det er riktig, er det ganske spennende. Folk i den alternative bransjen som arbeider med aromaterapi, har lenge hevdet at de essensielle oljene påvirker folks sinnstilstand.
De vil nok sette pris p√• vitenskapelig evidens. Det h√łres ut som en naturlig prestasjonsfremmer," sier f√łrsteamanuensis Anna J√§ger, som forsker i naturmedisiner ved Institut for Medicinalkemi, K√łbenhavns Universitet.¬†

De engelske forskerne testet 20 menneskers kognitive prestasjoner mens de ble utsatt for forskjellige nivå av rosmarin aroma. 
Fors√łkspersonene ble utsatt for tester som unders√łkte hvor raskt og presist hjernene deres arbeidet. Samtidig tok forskerne blodpr√łver som viste hvilken mengde av 1,8-cineol deltakere hadde absorbert.
Resultatene tyder p√• at en h√ły konsentrasjon av stoffet gj√łr at hjernen fungerer bedre. Rosmarinduften f√•r oss ikke til √• ta inn flere sanseinntrykk, men det vi tar inn, behandler vi raskere og mer presist.

Essensiell olje av Rosmarin finnere finner du i blant annet Energy Body&Mind spray, les mer her;

https://www.feelgood-lifestyle.no/collections/aromasprayer/products/energi 

√ėvelse ved s√łvnproblemer

F√łrst kan du bruke noen f√• minutter √• skrive ned ett par setninger om hodet er litt overfylt av bekymringer og uro.

Det er effektiv for √• ‚ÄĚf√• det ut‚ÄĚ av hodet og legge det fra seg.

Kroppscanning

Bruk gjerne ogs√• Harmony Body & Mind Spray for √• fremme en roligere nattes√łvn. Les mer om produktet her;https://www.feelgood-lifestyle.no/products/harmoni-spray

 

√ėnsker deg feelgood dager<3

Hilsen Anne-Marit