ūüíęFeelGood Guide for Immunforsvaretūüíę

Immunforsvaret

Hangler du, er sm√•sjuk og trett? F√•r du litt for ofte ‚Äúalt som g√•r‚ÄĚ.¬†Lyst til s√• mye mer, men kroppen sier nei?

Er immunforsvaret nede, går det ut over motivasjon og tiltakslyst.

Noen ganger kan man omg√•s mange mennesker og barn hvor smittekildene blomstrer, men like vell unnslippe smitte s√• lenge immunforsvaret er p√• plass. Noen er jo ogs√• "f√łdt med jernhelse". Godt for de!

N√•r immunforsvaret er nede sp√łr deg selv "hvorfor"?

I stressede perioder er det kjempelurt √• ta time out for √• se hva som kan gj√łres ellers. Stille deg sp√łrsm√•l om hva og hvorfor det er stress?¬†

Noen ganger er det vanskelig √• gj√łre noe med det.

Er det knyttet til barna våre, må man bare være der og stå i det som tigermamma med uante krefter. Eller andre man er glad i og tett på. 

Uansett viktig å tenke tiltak som styrker hele deg, med nok hvile og egen-tid, smarte kostholdstriks og kanskje ett tilskudd eller to fra naturen.

Kanskje er det krevende relasjoner som tapper energi og bidrar til ett mer s√•rbart immunforsvar. Som holder hum√łr og motivasjon til gode tiltak for deg selv nede?

Kanskje på tide med en time out så du kan tenke klart?. Låne en hytte av noen gode venner en helg eller en annen måte som innebærer ekstra alenetid . Det er lov! 

Ernæring 

Her sitter gullet til ett godt immunforsvar. Tilf√łr prebiotika og kostfiber som gir n√¶ring til de snille bakteriene.¬†

Prebiotika er plantefiber fra karbohydrater som er mat til våre nyttige bakterier laktobasillene og bifidobakteriene.

Gode matkilder for √• styrke immunforsvaret er mat som styrker ford√łyelsen.

Anbefalte prebiotiske råvarer er;  

Stress i forhold til immunforsvaret

Under stress blir ofte immunforsvaret redusert fordi kropp og nervesystemet forbruker mer av både vitaminer, mineraler og fettsyre som er essensiell for ett sterkt immunforsvar

Mange eksperter mener ett gjennomsnittlig norsk kosthold mangler fettsyrer, flere vitaminer, mineraler og spormineraler.¬† Gr√łnnsaker, frukt og b√¶r inneholder ikke like mye n√¶ring som tidligere. Industrielt landbruk ut-armer jorden og n√¶ringsinnholdet i maten v√•r i tillegg til all bearbeiding og raffinering som gj√łr r√•varene v√•re fattigere p√• n√¶ringsstoffer.

Under stress og ved d√•rlig s√łvn jobber binyre barken p√• spreng med √• spy ut adrenalin og kortisol som overforbruker blant annet magnesium, sink, jod og¬† b-vitaminer m.flere.

Det kan derfor v√¶re gunstig¬† med ekstra tilskudd av mikron√¶ringsstoffer men det kan aldri kompenserer for d√•rlig livsstil og stress hvor vi ikke tar vare p√• oss selv gjennom gode kostvaner, nok s√łvn, frisk luft og aktiviteter m.m

Vi heier p√• den gyldne middelvei hvor det √• slappe av, ta time out, kose oss med n√¶ringsrik mat kombinert med √• skeie ut¬† i nye og ne¬ī.

Vitaminer, mineraler og urter

Innta gjerne supermat (x) )i smoothiesen,og ta gjerne tillegg som;

X Supermat  er konsentrerte mengder som blant annet;

Oppskrifter

Kald bl√•b√¶rgr√łt m/chiafr√ł

En skikkelig immunboost frokost:-)

Oppskrift for 2 porsjoner

Ha gr√łten over i et glass, sett p√• lokk (eller kle med plast) og sett de

kj√łleskapet over natten (minst 5 timer s√• havregrynene f√•r svelle).

Serveres med 1dl nyplukkede blåbær på toppen om du har+ oppkutta kiwibiter.

TIPS: N√•r du ikke har friske b√¶r, tar du 1 dl frosne b√¶r og r√łrer dem inn i kaldgr√łten f√łr du setter den i

Smoothie

Gr√łnn ¬ęenergi bombe¬Ľ¬†som styrker immunforsvare

Ingredienser og oppskrift til 1 person

N√¶rende gr√łnnsakssuppe som styrker immunforsvaret.

Brokkolisuppe med l√łk-krem og pannestekt brokkoli

Denne deilige suppen er en skikkelig vitamininnspr√łytning.

Ingredienser

Pannestekt brokkoli

Slik gj√łr du

 

Trening & aktivitet

Viste du at;

Aktiviteter;

Hjelp til selv hjelp

I Frankrike har¬†flere tusen leger utdannelse i naturmedisinsk aromaterapi som de bruker i sin praksis p√• sine pasienter. De kaller det ‚ÄĚDen myke medisin¬Ľ.¬†

En rekke vitenskapelige unders√łkelser viser at aromaterapi og essensielle oljer ;

Anbefalt aromaprodukter for å styrke immunforsvaret ditt i hverdagen

√ėvelse

En såkalt kroppscanning  som er fin å prioritere noen minutter hver dag under stressfylte perioder som igjen styrke kroppen.

√ėnsker deg alt godt<3

Hilsen Anne-Marit