3 FeelGood tips på #grønnresept for en fresh og sunn vårhud

3 FeelGood tips på #grønnresept for en fresh og sunn hud

De fleste vet hva som ikke er bra for huden; røyking, for mye sol, for mye alkohol, for mye raske karbohydrater og sukker, inaktivt liv, for lite vann og for lite frisk luft. Så vær måteholden med disse unntagen vann og frisk luft.

Vi deler tips og informasjon på #grønnresept for en fresh hud, og da er vårt fokus i dag antioksidanter, mikronæringsstoffer, hormoner og sirkulasjon.

 

1. Ernæringstips -> vår Hud-smoothie

Mat og drikke som er rikt på vitamin A, B,C, E, ,zink, antioksidanter og fettsyrer er alle viktige ingredienser for en glad hud

God kilder til dette er blant annet (helst usprøytet og økologisk) frukt og grønnsaker, havregryn, hvetekim, skaldyr, raps-og olivenolje, nøtter og frø(solsikkekjerner)

Frukt og grønnsaker inneholder antioksidanter som motvirker inflammasjoner i huden og beskytter hudcellene mot degenerering

Frukt og grønt inneholder mye C vitamin som er en viktig næring til blant annet kollagen som er det proteinet som det finnes mest av i menneskekroppen. Det utgjør over 30 prosent av kroppens proteinsammensetning og om lag 75 prosent av hudens grunnstruktur. Kollagen er viktig for blant annet å opprettholde spenst og fuktighet og gi vitalitet og fylde til huden.

Gode ernæringstiltak;
* Kokt kjøttkraft som fryses ned i terninger for bruk i supper, buljong etc
* En enkel musli til frokost som inneholder havregryn hvetekim og solsikkenøtter
* 2 middager i uka med fet fisk.
* Anbefalt daglig inntak av vann er ca 30 ml x din kroppsvekt.

Daglig Hud-smoothis er ett god tips 

Denne smoothisen er proppfull av næring som gjør huden glad og spenstig. Den inneholder vitaminer, mineraler, fettsyrer, ensymer, fiber, snille tarmbakterier, antioksidanter og kollagen. En fantastisk kombinasjon for huden din som nærer, styrker og renser innenifra

Informasjon om innholdet

Oppskrift på Hud Smoothie

        1 porsjon

En annen ting du skal vite når det gjelder hud og ernæring er kostens betydning for hormonbalanse

Kortisol er  ett livsnødvendig stresshormon vi trenger som blant annet demper betennelser, dempe smerter og frigjør energi ved stress. Like vell bør kortisol nivået i løpet av døgnet ligge lavt. For høyt nivå av kortisol  over tid virker nedbrytende på kroppen og store utskillelser av Kortisol kan resultere i at muskelvev og benmassen svinner hen, og bidra til bl.a. cellulitter og rynker.

Studier har vist at vi kan forebygge høye kortisol- produksjon ved å spise fornuftig og utsette oss for mindre negativt stress, og ikke minst riktig trening.

Kortisol og insulin er på mange måte er to følgesvenner. Har du mye av det ene vil du sannsynligvis ha mye av det andre. Derfor er det også viktig å ha kontroll på insulin-produksjon og blodsukkeret gjennom kostholdet.

Stikkord da;

Unngå/reduser sukker, kaker, raske karbohydrater som finnes i loff, boller, raffinert pasta, ris o.l

Velg  mat med nok fiber som fullkornsprodukter, frukt og grønnsaker, gode proteinkilder som fisk, linser, bønner, kylling , kalkun, gode fettkilder som  eks. kaldpresset rasp-og olivenolje, nøtter, fet fisk. Dette vil kunne bidra til en insulin og blodsukker-produksjon under kontroll.

 

2. Treningstips -> HIT for å booste veksthormonet

Veksthormon er viktige for en sprek og glad hud. Om det finnes et hormon som kan kalles restitusjons hormonet og som kan snu aldringsprosessen, må det være veksthormon. Av alle de hormoner som er utprøvd på mennesker, virker det som om det er veksthormon som har det største aldrings-hemmede potensialet. Veksthormon er dessuten enestående fordi kroppen fortsatt er i stand til å produsere store mengder av det etter hvert som vi blir eldre. 

Veksthormonet produseres og lagres i hypofyse kjertelen. Flere aldrings-forskere mener dette hormonet, kvantitativt sett  er det viktigste når det gjelder å motvirke aldring.

Veksthormonet er ett såkalt anabolt hormon som betyr at det gir muskler, bindevev, ben og andre celler beskjed om å vokse, vedlikeholde og reparere seg selv. Dermed får vi sterkere muskler og skjelett, tykkere og mer elastisk hud i tillegg til ett generelt sterke immunforsvar

Veksthormonet er viktig for stoffskifte og er involvert i alle sider av kroppens energiforbruk og fjerning avfallsstoffer. Ved siden av glukagon er veksthormonet det hormonet som i størst grad bidrar til å opprettholde fettforbrenningen i kroppen.

Trening vil kunne øke nivået av veksthormonet spesielt ved HIT(høy intensiv trening)

Tips: 2 intensive treningsøkter kombinert med styrketrening er gull for spensts i kroppsholdning, rompe og lår men også for huden din.

Studier har vist en økning helt opp til 2000 prosent ved intensiv trening som intervall og styrkeøvelser.

 

3. Daglig rutine tips -> 2 min. ansiktsmassasje 

Så enkelt og så bra for huden din.

2 minutters daglig ansiktsmassasje bidrar til økt sirkulasjon og vitalitet i huden.

Massér med små sirkelbevegelser. Begynn på hver side av hake/kjevepartiet og jobb deg oppover over hele ansiktet ca. 1 min.

Dette vil øke blodsirkulasjon og næringsopptak til cellene.

Deretter lett "tapping" fra hake/kjeve partiet og oppover hele ansiktet, frem og tilbake ca. 1 min.

Dette vil stimulerer lymfesirkulasjon og drenering- vi kaller det rens fra innsiden og ut, noe som bidrar til en sunnere hud med mer vitalitet.

 

Anbefalte FeelGood produkter:

Mediskin Golden Age Cure

MediSkin Golden Age day. https://www.feelgood-lifestyle.no/products/golden-age-day

Balance Body & Mind Spray. https://www.feelgood-lifestyle.no/collections/aromasprayer/products/god-morgen-aroma-spray