3 FeelGood tips på #grønnresept for mer energi i hodet og kropp

June 28, 2020

3 FeelGood tips på #grønnresept for mer energi i hodet og kropp

I perioder kan man kjenne at hverdagen er  tung og energien er lav.Det kan være både viktig og riktig å bevisstgjøre hva som ligger bak denne opplevelsen av lite energi.

Hva, hvem eller hvorfor? Spør deg selv. Trenger du å velge bort mennesker som tapper deg for energi, trenger du å sette grenser for deg selv. Trives du på jobben eller med deg selv? Er det tiltak som bør igangsettes men som utsettes?

Lukk øynene og se for deg en drømmedag du gleder deg til å stå opp til.

Hva inneholder den, hvilke mennesker omgir du deg med, hvilke aktiviteter og  kosthold inngår i dagen. Hvordan oppleves kroppen og fysiologien, hvordan er pusten din, humør og energi. Hvilke tiltak kan du gjøre for å få flere av disse dagene?

Mange mangler energi av fysiologiske årsaker. Spiser du for mye eller for lite? Trener du for lite eller for mye? Kanskje er kroppen sulten, sulten på mikronæringskilder og gode matkilder. Det kan være mange gode tips for mer energi.

I dag fokuserer vi på disse 3;

1. Ernæringstips->rødbete

Rødbete er verd  å skriv litt om når det gjelder ernæring og energikilde.

 
  • Den er rik på betakaroten,karotenoider og flavonoider – alle kraftige antioksidanter som gir dem den karakteristiske, rød fargen. Dette beskytter cellene mot forharskning og motvirker oksidativt stress og inflammasjoner. Den inneholder også mye fiber og næringsstoffene som hjelper kroppen å eliminere giftstoffer som ofte lagres i leveren. Dette er alle viktig momenter for vitalitet. 
  • I tillegg bedrer Rødbete til økt oksygenopptaket i musklene og har blitt en populær råvare blant idrettsutøver, spesielt i kondisjonskrevende grener.  Saften fra rødbeter er nemlig rene vidundermiddelet for de som ønsker å forbedre sine fysiske prestasjonsevner.
  • Årsaken er rødbetens innehold av nitrat (som også finnes i blant annet spinat) som kroppen omdanner til nitrit. Stoffet påvirker blodårenes ytterste forgreninger, slik at det strømmer mer oksygen til musklene - og kan forbedre blant annet prestasjonsevnen når du trener.
  • Rødbete (i tillegg til nøtter, banan, grønne grønnsaker, spinat,kli, belgfrukter, ost) er også gode kilder til blant annet mineralet Magnesium som er essensielt for mye, blant annet energi, og spesielt under /etter perioder med mye stress.
Oppskrift på enkel Rødbetefavoritt med chevre (som tapas rett el tilbehør)
  • Legg frisk ruccolasalat på ett fat.
  • Kutt opp i tynne skiver av kokt og avkjølt rødbete og dekk over rucolaen
  • Kutt opp chevre og legg over rødbeten
  • Dryss over godt med rista pinjekjerner, litt grovt salt og pepper etter behov
  • Til slutt litt balsamico over, etter smak og behag
 

2. Treningstips->balansér kortisol 

  • Mange har lite energi pga mye stress. Musklene er en stressrenser og balansert mosjon og trening er en helt fantastisk stressmedisin og energi boost.. Det bidrar til blant annet å balanserer amygdala, som er en mandelstor bit av hjernen som aktiviserer stress-systemet, og styrker  hippocampus som også fungerer  som en brems på stress-systemet MEN blir treningsøkten for intense eller for lange vil kroppen gradvis begynne å skille ut for mye av det kraftige stresshormonet kortisol, og det er ikke ønskelig. Balansér kortisol gjennom balansert trening
  • Kortisol er ett livsnødvendig stresshormon MEN for høyt nivå av kortisol over tid kan virke nedbrytende på muskler, beinvev, hud, forstyrret hormonbalansen og tapper kroppen for energi. 
  • Treningstips vist du kjenner deg sliten på grunn av stress: Velg moderat til lav treningsintensitet som for eksempel raske gåturer, sykkelturer moderat intensitet, yoga, svømming og lignende.

 

Oppskrifter på Energi smoothie før treningen

              

             Ingredienser:
             2 porsjoner 
             1 stk rødbete 
             1 dl blå druer/el jordbær 
             1 stk banan 
             1 stk appelsin 
             1 ss revet ingefær 
             1 dl eplejuice       

      Fremgangsmåte:

      Skrell og skjær rødbeten i biter.
      Skrell bananen og appelsiner og skjær i biter.
      Skrell ingefær og riv på råkostjern.
      Hell eplejuice i en blender, deretter alle frukt- og grønnsakbitene.
      Tilfør kaldpresset linfrøolje, raps eller ekstra virgin oliven olje.
      Dette vil optimaliserer opptaket av næring og antioksidanter, i tillegg bidra til ett jevnere blodsukker og energi.
      Ønsker du et fullverdig måltid, kan du tilsette proteinpulver fra f.eks Hamp.               
      Kjør til en jevn og fin konsistens.
      Server smoothien umiddelbart.
      Litt spesiell i smak men god nok og kjempesunt for energi og vitalitet.

      3. Urtetips->rosmarin

      • Bruk av urter og urtemedisin er en populær form for komplementær medisin. I følge Matportalen har produksjonen av urter økt sterkt de siste 10 årene. De sies at urter og krydder er de matvarene som er mest rik på antioksidanter per gram? 

        Rosmarin er best kjent som krydder i kjøtt og ris, men er også er en medisinsk urt som kan reduserer trøtthet og øker blodsirkulasjonen – spesielt til hjernen. Det er revitaliserende og energigivende, bekjemper betennelser m.m.

        Drikk 2-3 kopper med rosmarin-te hver dag ved behov for økt energi. 


      Rosmarin finner du også som essensielle oljer i FeelGood Aromaproduktene; Energy Body & Mind Spray:https://www.feelgood-lifestyle.no/products/energi

      Relief Sport massasjeolje:https://www.feelgood-lifestyle.no/products/sport-trening

         

        Se hva hjerneforskere har påvist ved bruk av Rosmarin

        Nå har hjerneforskere fra Performance and Nutrition Research Centre på Northumbria University i Englandogså vist at hjernens prestasjonsevne blir forbedret når vi har en rosmarinoljekomponent i blodet.

        Det er snakk om stoffet 1,8-cineol, som blir tatt opp i kroppen via nesa eller lungene – altså når vi puster inn oljene fra rosmarin.

        – Hvis det er riktig, er det ganske spennende. Folk i den alternative bransjen som arbeider med aromaterapi, har lenge hevdet at de eteriske oljene påvirker folks sinnstilstand.

        –De vil nok sette pris på vitenskapelig evidens. Det høres ut som en naturlig prestasjonsfremmer, sier førsteamanuensis Anna Jäger, som forsker i naturmedisiner ved Institut for Medicinalkemi, Københavns Universitet.

        De engelske forskerne testet 20 menneskers kognitive prestasjoner mens de ble utsatt for forskjellige nivå av rosmarin aroma. 

        Forsøkspersonene ble utsatt for tester som undersøkte hvor raskt og presist hjernene deres arbeidet. Samtidig tok forskerne blodprøver som viste hvilken mengde av 1,8-cineol deltakere hadde absorbert.

        Resultatene tyder på at en høy konsentrasjon av stoffet gjør at hjernen fungerer bedre. Rosmarinduften får oss ikke til å ta inn flere sanseinntrykk, men det vi tar inn, behandler vi raskere og mer presist.

        – Vi vet allerede at rosmarin endrer blodgjennomstrømningen i hjernen , forteller Ulf Simonsen, som er professor i farmakologi ved Aarhus universitet

         




        Leave a comment

        Comments will be approved before showing up.